-> Sen no Rikyu, a teamester -> Mai japán teaiskolák |
Mai japán teaiskolák
Mára a wabi-sabit korábban elválasztó jel kötőjellé vált és olyan sokféle tartalommal telítődött, hogy lépten-nyomon wabiba ütközünk, ha modern épületeket, múzeumokat látogatunk, festményeket, performance-okat nézünk, vagy logót tervezünk. Ma azt is szinte lehetetlen kideríteni, mit is gondolt valójában Rikyu a wabi-sabiról és a teaszertartásról, mivel minden ezzel kapcsolatos ismeretünk másodkézből származik.
A legfontosabb dokumentum, a Nanbo Roku feltehetően Rikyu halála után, tanítványa, egy Sakaiból származó buddhista szerzetes tollából származik. Néhány tanítványa szerint ez a munka csupán művészi hamisítvány, amire abból a tényből következtetnek, hogy a mű egyetlen hiteles másolatát Tachibana Jitsuzan egy szamuráj és teamester fedezte fel, Rikyu halálának századik évfordulóján. A másik alapmű, a Yamanoue Sojiki egy a Rikyu által a teaszertartások során használt teaeszközök és kiegészítők jegyzéke, ahogy azt tanítványa Yamanoue Sogi megfigyelte. Mindkét könyvet gyakran használják a tea és a wabi-sabi összefüggéseinek legkülönfélébb ideológiai igazolásául. Magában a teaszertartás folyamatában a személyes véleményt és elképzeléseket legtöbbször igyekeznek kizárni. Még a legapróbb kézmozdulatok és pozíciók is milliméter pontossággal vannak leírva, ráadásul ezek a konvenciók évszázadok óta változatlanok, bár hozzá kell tennünk, hogy éppen Rikyu volt az, aki rituálé és racionalitás, a legkisebb energiafelhasználás maximális figyelembevételével leírta a mozdulatok milyenségét és logikai sorrendjét. Körülbelül száz évvel Rikyu halála után a tea művészete a tea útjává (chado) vált, ami látszólag egy vallásos, spirituális gyakorlat volt. Ez az átváltozás nem hagyta érintetlenül a tea szertartás szívének számító wabi-sabit sem, ami tovább redukálódott, egyszerűsödött, s egy végleges szereposztásban és szövegkönyvben kristályosodott ki. A wabi-sabi a legjobb úton volt afelé, hogy gazdag, csillogó és gyönyörű legyen.
|
A Chanoyu kánonja a rendkívüli népszerűségnek köszönhetően a legkülönfélébb teaiskolákban élt tovább. Ezek a teaiskolák sokszor csaka használt tárgyakban, apró részletekben különböznek egymástól, de fontos helyszínei a tanulásnak és gyakorlásnak. Ma legalább ötven féle iskola működik, köztük egyre több az olyan közösség, ami szakít mindenféle költséges hagyománnyal és a lehető legegyszerűbb módon, a leghétköznapibb környezetben keresi a Tea Út gyakorlásának lehetőségét.Íme néhány a fontosabbak közül. |
Az iskola neve |
Alapító
|
Ismertető - Az egyenesági teaiskolák
|
|
|
|
|
|
|
Sotanryû |
Sen Sôtan |
Rikyû fogadott fia a wabi örökség egyik átmentője. Ma létezik ilyen iskola, annak ellenére, hogy Sôtannak nem állt szándékában a stílust intézményesíteni. |
|
Urasenke |
Sen Sôshitsu |
Sôtan negyedik fia, aki már Konnichian I.nek nevezte magát és különálló iskolát szervezett. Nemzetközileg a leginkább ismert teaiskola |
|
Omotosenke |
Koshin Sôsa |
A harmadik fiú, aki magát tudatosan Fushin’an I-nek kezdte nevezni és iskolává fejlesztette az általa tanult és képviselt stílust. Erős az ázsiai ás amerikai jelenléte. |
|
Hisadaryû |
Hisada Souei |
Hisada Rikyû unokaöccse volt, az iskola lényegében az „egyenesági” iskolákhoz tartozik, de leginkább az Omotosenke egyik hajtása. |
|
Horinouchiryû |
Horinouchi Jôsa |
A Rikyu iskola örökösének mondja magát |
Edosenkeryû |
Kawakami Fuhaku |
Futaku az Omotosenke iskola hetedik generációs iemoto vezetőjének utasítására ment Edoba (Tokióba) és új iskolát alapított, ami fenn is maradt. |
|
Mushanokôjisenke |
Sen Sôshu |
Sôtan második fia, aki Kankyûan I. néven hívta magát és egyenesági Rikyû iskolát alapított. |
|
Souhenryû |
Yamada Sôhen |
A Rikyû féle iskolát követő Sôtan tanítvány. |
|
|
|
|
A Rikyu tanítványok iskolái |
Az iskola neve |
Alapító |
|
Hosokawasansairyû |
Hosokawa Sansai |
A Rikyû féle iskola egyik legkorábbi (még XVI. századi) elágazása. Hosokawa a katonák körében kezdte el népszerűsíteni a teaszertartást. |
|
Oriberyû |
Furuta Oribe |
Oribe egy minói nagyúr volt és Rikyû szűk köréhez, legfontosabb tanítványai közé tartozott. Az általa alapított iskola csak a családban élt tovább.
|
|
Souwaryû |
Kanamori Souwa |
Souwa az 1600-as évek elején alapította az iskoláját az alább következő iskolák mixtúrájaként. |
|
Ensyûryû |
Kobori Ensyû |
Ensyû Oribe tanítványa volt és Hidenaga (Hideyoshi fivére) teamestereként saját stíluselemek hozzáadáával új iskolát alapított, ami a szamuráj nagyurak körében örvendett nagy népszerűségnek, éppen ezért daimyo szertartásnak is hívják. Nem nehéz kitalálni, hogy ez a leginkább formához kötött szertartás. |
|
Urakuryû |
Oda Uraku |
A legmagasabb rangú szamurájok fényes és gazdag szertartása volt. Ez itt a Lordok Háza. |
|
|
|
A Doan iskolák (a vér szerinti Rikyu fiút követő iskolák és ágaik) |
Az iskola neve
|
Alapító
|
|
Sekisyûryû |
Katagiri Seisyû |
Yamato ura volt, Ensyû utóda a sógunátus teamestereként. szintén szamuráj teaiskolát alapított. |
|
Chinsinryû |
Matsura Chinsin |
Kora Edo-kori teavadhajtás. |
|
Simizuryû |
Simizu Dôkan |
Simizuha iskolának is hívják, a Seisyû leágazása
|
|
Fujibayasiryû |
Fujibayashi Sôgen |
Fujybayashi a Seisyû által uralt tartomány egy hűbérbirtokosa volt. Ő örökítette tovább az eredeti formájában a korai Seisyû szertartást. |
|
Sinsekisyûryû |
Katagiri Sadanobu |
Sen stílusú teaszertartás |
Kosekisyûryû |
Honsyô Sôi |
A Sinsekiyyuval szemben létrejött iskola |
Fumairyû |
Matsudaira Fumai |
A fentieken alapuló egyéni stílus |
|
Ezek a teaiskolák a túlélés érdekében gyakran megmerevedett, nehezen átlátható rendszerbe kényszerítették a jelentkező növendékeket, de az is igaz, hogy az intézményesült teaiskolák élő múzeumként járultak hozzá a hagyományos formák állandóságának fenntartásához. Az ismétlés, a gyakorlás a legjobb eszköz a hagyomány életben tartására. Azt is hozzá kell tennünk, hogy a teaművészet bizonyos szempontból az egyik utolsó mentsvár volt a modernizálódó, a nyugati szokásokat nyakló nélkül vedelő és alkalmazó Japánban a wabi-sabi számára. Az intézményesült teagyakorlás egyúttal meditációs gyakorlatként is érvényesült. A mechanikai formák nem gondolkodó ismétlése hatékonyan segít a létezés megélésében és felfogásában; sem művészi, sem más jellegű döntéskényszer nem vonja el a meditáló figyelmét. Ennek a gyakorlási módnak egy másik nem kevésbé fontos aspektusa az a Zen által közvetített tapasztalat, hogy nem a nyelv, hanem a test a tudás és a technika hordozója. Ezért aztán a tea a formák ismétlésének tanulására fókuszál.
A wabi-sabi többé már nem a tea ideológiai, vagy spirituális alapköve. Ma már bármire mondhatjuk, hogy úgy szól, úgy néz ki, mint a wabi-sabi. A pontos szavak és a stilizált formák kikoptak eredeti jelentésükből, s a teaiskolák olyan új jelszavakat tűztek zászlajukra, mint a „világbéke” vagy „az emberek közötti kommunikáció elmélyítése” Ma visszatekintve úgy tűnik, hogy az emberek közötti komunikáció, mégha létezett is mint cél, nem volt elsőrendű Rikyu wabi-sabi teaművészetében. A Nanbo Roku szerint a tea gyakorlását végzők nem kell figyelmet fordítaniuk arra, hogy mozdulataikat, cselekedeteiket szinkronizálják a vendégekével, hanem a spontán cselekvéseket részesítette előnyben. Más szóval: ne gondold, hogy az emberi kötelékek alkalmasabbá tesznek a lehető legmagasabb színvonalú wabi-sabi pillanat elérésére. A wabi-sabiban tárgyak és személyek azonos súlyúak. A wabi-sabi nem humanitárius filozófia, nem az élet szentségét, vagy ember emberrel szembeni jó, vagy gonosz kapcsolatában foglal állást.
|
|
Sok-sok évvel a wabi-sabi eredeti jelentésének elvesztése, vagy kitágulása után az ortodox teatársadalom kortárs művészeket és disegnereket hívott segítségül, hogy megkíséreljék a wabi-sabi kapcsolat felélesztését. Tették ezt nemzetközi környezetben. Sabie (Sa= tea, Bi= szépség, e= találkozni, annyit jelent találd meg a tea szépségét) ez a neve egy progresszív, a teával foglalkozó modernkori szervezetnek. A Sabie vezetője Masakuzu Izumi a második legnagyobb teaiskola vezetőjének másodszülött fia (tehát nem iemoto). Manapság a csoport művészeti kulturális irányát Ikko Tanaka, (a japán grafika doyenje) és Junji Ito (híres kritikus és művészeti vezető) határozza meg.
Ennek az új wabi-sabinak a filozófiai alapja egy már Rikyu által is idézett régi Zen bölcsesség felelevenítése:
Ichi go, Ichi-e
Első (tea)találkozás, utolsó (tea)találkozás,
ami annyit jelent, hogy maximális figyelmet kell fordítani mindenre, ami saját életedben, ebben a pillanatban történik. LÉGY ITT, MOST. Hogy ez az újkori wabi-sabi szerű érzés mennyire segít majd új spirituális erkölcsi tartalmak kifejlesztésében és a régiek felidézésében, az még a jövő zenéje.
|
|
|
| |
|
Ugrás az oldal tetejére |
|
|
|